Måndag..

Ja då var det måndag igen. Det blev en lugn helg för jag låg hemma och va sjuk. Var lite små krasslig hela förra veckan faktiskt. Men igår när jag vaknade så hade allting släppt och det var skönt förutom att min morfars hund stog ute och skällde en hel timme igår förmiddags och jag verkligen hatar när hundar skäller och speciellt när jag vill sova. Och den hundjävlen stod och skällde i över en timme. Hade jag haft ett skjutvapen hemma så hade den inte levt många sekunder kan jag lova för det är inte förstagången det hände. En gubbe på 92år som knappt klarar ta hand om sig själv ska inte ha en hund så är det bara. Det blir en morgon när man får riktigt psykbryt på den hunden och då vågar jag inte svara på vad jag kommer göra med han. För mitt morgon humör är inte att leka med och iokm jag inte somnar föräns 4-5 på morgonen så sover jag som bäst vid 10-11 på förmiddagen  och den som väcker mig då får skylla sig själv. Men jag kommer inte göra illa hunden men man har god lust ibland.
Sen är jag van vid min Schooby han skäller nästan alldrig. Den kan va nångång när vi busar och nångång när han hör någon på gården men det är sällan och det är så skönt. För finns inget värre med en hund som skäller så fort någon eller något rör sig. Jag saknar den lilla Schooban faktiskt för jag har inte träffat han sen halloween helgen. Min pappa har han ute på landet där han bor och Schooban han trivs som fisken i vattnet när han får springa runt där med sina ekstolpar som är dryga 1.5-2m och väger 10-15kg det är så bakbenen lyfter när han springer med dom i munnen..Haha..Ser rätt skoj ut men satan silka nackmuskler han börjar få. Se nu till nästa vår ska jag bygga en springpool till han så han kan hänga ett par timmar i den varje dag så han blir lite tränad. Jag gjorde en sådan till han för ett par årsen när vi bodde i hus och där hängde han i 2-3h om dagen.
Nu kanske ni undrar vad en springpool är?
Jo det ska jag berätta: Man tar en båtfjäder som kan fjädras åt bägge hållen, så hänger man upp den i ett träd och sen tar man ett rep och binder i ändan på fjädern och sen mäter man ut så att hunden kan stå på sina bakben närden biter sig fast och i ändan på repet tar man en leksak typ en sådan knuta med massor av trådar och binder fast. Sen kan hunden stå där och gunga så tränar man i stort sett hela hunden på fysiskt och psykiskt. Och efter en 2-3h om dagen en tid så synd varenda muskel på hunden och blir riktigt fin. Presic som en människa som styrketränar. Men sen det viktigaste är att ALLDRIG stå och heja på hunden och hetsa han till att bita på repet för dågår det alldrig och få väck hunden därifrån. Utan ska va som jag gjorde med Schooban knäppte med fingret och sa att vi skulle gå in så släppte han. En bra grej med är att inte ha några tjuriga grannar i närheten för hunden kan göra rätt mycket konstig läten ifrån sig..Hehe..Låter som en brunstig kamel eller nått..Haha..
En bra grej att aktivera sin hund också med är weightpulling om den älskar att dra saker. En pitbull kan dra en bil hur lätt som helst faktiskt. Så det är några otroliga hundar med många skills. Gå ut på youtube och kolla om där är några filmer med hundar som kör weightpulling. Den grymmaste pitbullen jag har sett på en film drog 5600kg. Så att fatta vad mycket man hade kunnat använda en pitbull till igentligen istället för att smutskasta rasen. Tänk och ha en pitbull med på ett räddningsarbete för att dra bort grejor om det är typ en olycka där inte en maskin kan komma till eller typ ha en pitbull på varje dagis iokm dom älskar barn och vaktar sin "flock" så där hade ju inte kommit någon nära barnen som inte hade hört hemma där och i dagens samhäller kan det ju hända vad som helst när som helst så. Så jag tycker man borde dra nytta av rasen istället för att kasta skit och klanka ner på den faktiskt.
Oj nu snöade jag iväg igen när jag bara skulle skriva om helgen..Hehe..Kanske skriver mer sen måste jobba lite nu. Bye bye!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0